Tack!

Vi vill tacka alla som har hjälpt oss att göra den här otroligt spännande resan möjlig. Det vi har sett och upplevt, kommer vi nog aldrig få göra igen.
Vi har fått en annan syn på livet, och sett att allt inte handlar om de människor vi känner. Och det vi verkligen förstått, är hur mycket de människor som arbetar på barnhem, och family support center, är värda. Utan de hade dessa utsatta barn inte haft någonstans att ta vägen. Deras arbete är verkligen guld värt.

TACK!

Rotary Stockholm-Lunda
HIT
Leksaksborgen
Rotary International Riga

Dag 3 - 18 feb

07.30 ringde klockan

Vi hade alla lyckats sova någorlunda gott, men hungern började göra sig påmind. Klockan 9 hämtade Natalia upp oss i dom charmiga Taxi-bilarna. Vi blev skjutsade till det hotell hon sov på under natten. Där fick vi ta del av frukostbuffén och chansen att fylla våra magar.

Eftersom den lilla minivanen vi anlände till staden med hamnade på lagning och skulle vara där i ytterligare några dagar, så var vi tvungna att fixa hemfärden på annat sätt. En sak som vi alla kommer komma ihåg var hjälpsamheten vi hela tiden möttes av under vår vistelse i Lettland. Ett exempel på detta var att hotellet lånade ut en av deras små minivans + en chaufför (!) som skjutsade oss hela de 26 milen tillbaka till Riga. Under bilfärden stannade vi på ett litet vägcafé där vi blev bjudna på några Lettiska "delikatesser"; "kesobakelser" och någon sorts äppelpaj. Hmm, vi kan nog alla säga att vi föredrar den vanliga hemgjorda äppelpajen.

Väl i Riga skulle vi möta upp en journalist som skulle intervjua oss för en lettisk tidning, som skrevs på ryska. Vi blev lovade att få ett varsitt exemplar av tidningen när den var klar, och det har vi nu fått! En märklig känsla att se sig själv på ett stort uppslag!

När intervjun avslutades hade vi (trodde Natalia) lite bråttom till båten så vi småsprang genom Rigas gator. Väl framme var det dags att ta farväl av Natalia, så vi tackade henne för all hjälp, utan henne hade denna resa förmodligen aldrig blivit av.

Båten denna gång (festival) var betydligt finare än den på hitvägen, vilket även innebar att hytten såg ut som en mer traditionell C-hytt. Pjuuh. Efter lite prat och en del matteplugg, gick vi upp för att äta mat. Vi satsade på buffén och hämtade mat runt 3-4 gånger. På kvällen tänkte vi se vad båten hade att erbjuda, och vi gick bland annat upp på ett helt tomt dansgolv och skakade våra lurviga. (Dj:n ordnade lite skum till vår ära! haha)

Sedan var det läggdags!

Utanför vårt boende            Nya mini-vanen                Framme i Riga

resturangen                     Journalisten                           Mot båten

Framme!                          Natalia                   Sista gruppbilden

Dag 2 Kvällen - 17 feb

När vi var klara på barnhemmet blev vi återigen skjutsade till Family support centret, för att hämta upp våra väskor som vi hade lämnat där. Vi fick då se en del av de minsta barnen som bodde där, varav vissa hade blåtiror, vilket inte var så roligt att se.

Vi blev sedan skjutsade med taxi (Som förövrigt var inredd med tigertyg) till lägenheten där vi skulle få övernatta. Detta visade sig vara ett församlingshem för en tysk-Luthersk kyrka. Det var ett ganska stort hus, med Jesus statyer överallt, och biblar. Även predikarstolar fanns.
Vi blev åtsagda av Natalia att vi skulle vänta på att mannen som ägde församlingshemmet, han skulle komma och berätta för oss hur vi skulle göra med diverse saker som t.ex. värmen till duschen osv.
När han kom blev det genast problem, han och hans fru kunde inte ett ord Engelska, och som bekant så kan inte vi ett ord Lettiska. Men som tur var kunde frun tala väldigt knagglig Tyska, likaså Frida. Det blev en konversation som stapplade sig fram långsamt och med många missförstånd, men det gick! Och vi fick förklarat för oss om allt vi behövde veta.

Eftersom att frun hade sagt att vi INTE skulle öppna dörren om någon knackade på, så vågade vi oss inte riktigt ut i en främmande stad för att leta upp en restaurang för att äta middag. Som tur var hade vi shoppat loss på båten kvällen innan, och det blev vår middag. Choklad, kakor, äppeljuice och lite frukt blev vår oerhört näringsrika middag för kvällen.
Vi pratade några timmar, och försökte bearbeta det vi hade vart med om under dagen, sedan somnade vi gott, i den trånga men ack så mysiga bäddsoffan.

Tiger-taxin!                          Andaktsrum                    Konferensrum?

Barnhemmet

Väl framme på barnhemmet möttes vi av alla barn, utom de minsta (som sov), i en stor samlingssal. Alla satt med förväntansfulla ögon när vi steg in. Natalia presenterade oss och förklarade varför vi var här och varför vi gjorde just det här projektet. Barnen fick därefter ställa frågor och Natalia fick agera tolk. Det som var svårast för dem att förstå var varför vi gjorde detta och hur vi kunde vara så engagerade och målmedvetna trots vår unga ålder.

Efter att de flesta frågor och funderingar från deras och från vårat håll var besvarade, delade vi ut våra insamlade saker. Deras ögon lyste upp och det var en otrolig upplevelse att få vara med om detta. All deras tacksamhet gjorde att vi fick ett bättre perspektiv på det vi gjorde, att det verkligen var något stor och bra.

Känslan vi fick av att kunna hjälpa flera barn, flera individer var obeskrivlig. Känslan av att veta att deras dag blev lite bättre och att de saker vi hade med oss kommer att kunna hjälpa dem i deras skolgång, hålla deras fötter varma och förenkla deras vardag är något vi kommer att bära med oss resten av livet.

När vi spenderat tid med barnen fick vi en runttur i byggnaden och fick reda på detta:
  • Här bor 65 föräldralösa barn eller barn vars föräldrar inte är förmögna att ta hand om de, i åldrarna 2-18.
  • Det är uppdelade korridorer för tjejer och killar samt småbarn
  • Barnen går i olika skolor runtomkring
Vi blev positivt överraskade av standarden på rummen och salarna, vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss.

Innan vi lämnade barnhemmet blev vi bjudna på en vanlig rätt i Lettland som man ofta äter till frukost, "cottage cheese- plättar" för att sedan ta farväl och fick massvis med lyckönskningar och en varsin gåva.

Vi och barnen                     Nyfikna barn                       "Kesoplättarna"

Ett av sovrummen              Flickornas allrum              Pojkarnas allrum

Family support shelter

När vi väl kommit fram möttes vi av ett vänligt ansikte, förestådaren för härbärget. Han visade oss runt och förklarade lite hur de arbetade och om själva organisationen.  Detta fick vi veta:
  • De började från noll. De hade inga möbler, leksaker etc. Nu har verksamheten varit igång i tre år och har besökts av ca 300 personer under dessa år.
  • De har 11 rum med plats för 25 st personer.
  • De har psykologer, socialarbetare, sjukvård - i princip all den hjälp som kan behövas.
  • Just nu bor det 9 barn utan mödrar samt 5 barn med respektive mor. De får 3 månaders boende och hjälp med t.ex. bidrag till mat och andra nödvändigheter. Dessa bidrag är något som övervakas och kontrolleras för deras eget bästa.
Våra kartonger var på plats så vi delade upp dem 50/50. Ena halvan lämnade vi kvar och den andra tog vi med oss till barnhemmet.

Vi och förestådaren          Barnens värld i sand -             Korridoren
                                             en psykologisk metod

Sovrum                     Ungdomar

Natalia, förestådaren för barnhemmet, förestådaren för härbärget
       Vi delar upp                 Natalia, förestådaren          Vi får presenter för
       kartongerna                för barnhemmet och
deras tacksamhet
                                             förestådaren för härbärget

07.30 - wake up call.

Vid Rigas terminal mötte vi Natalia och prästen som hade ordnat med lägenheten/församlingshemmet vi fick bo i över en natt. Därefter mötte vi vår chaufför och hans vän som tillsammans med Natalia tog oss på en 4 h lång bilresa till Daugavpils. I resan ingick 3 bilbyten pga. bilproblem och lite trasiga delar här och var. Men vi klara oss ända fram till slut.

Dag 1 - 16 feb

Som vanligt är vi fyra tjejer lite virriga och höll på att missa bussen som skulle ta oss till båten. Men som vanligt lyckades vi hinna med den ändå och klev på båten i tid.

Vi hamnade på bottendäcket (titanic deja vu) med ett smått klaustrofobiskt rum och vaknade på natten av is som slog mot båten (panikattack på rummet!). Men som tur var så blev det inte mycket mer ticanic än så...

Resedagbok

Sådärja! Nu har vi samlat alla bilder och anteckningar m.m. och kan äntligen visa er vad vi har vart med om och upplevt!

Så gör er redo!

Hemma igen

Nu är vi hemma igen från Daugavpils, Lettland och har massor att berätta och många bilder att visa. De kommer att komma upp under nästa vecka så håll ögonen öppna!

Dagen är äntligen här!

Nu är det dags!
Allt är packat och klart och båten avgår ikväll och redan imorgon är vi i Riga samt framåt kvällen i Daugavpils där barnen väntar på oss. Vi kommer tillbaka på torsdag och kommer skriva och lägga upp bilder om allt vi upplevt.

Önska oss lycka till!

Snart bär det av

Idag har vi lämnat 10 kartonger med alla våra insamlade saker till transportföretaget HIT som kör ner det ända fram till barnhemmet i Daugavpils, Lettland.

Vi kommer troligen att besöka 2 organisationer. Barnhemmet för barn utan föräldrar och någonstans att ta vägen samt ett familjehem för illa behandlade barn och några av deras mödrar. De insamlade sakerna kommer att delas upp emellan dem, sen kommer även Rotary i Riga att ha med saker till de båda.

Vi mejlar flitigt med Natalia nu för att fixa alla detaljerna för vår kommande projektresa som äger rum på måndag. Det är bara en helg emellan, sen bär det av!

Hola

Nu är det endast en vecka kvar tills vi kliver på båten mot Riga. Det märks, för nu är det intensiv planering som gäller. Vi har räknat ihop att det blir 9-10 lådor som vi ska ta med oss. Klart godkänt! Det var vårt mål att få med så många lådor, vilket betyder att vi har lyckats väldigt bra tycker jag.

Idag har vi även mailat Natalia, vår kontakt i Riga, och frågat lite hur allt ligger till, vad som kommer hända när vi väl anländer till Riga osv.

Klockan 17.00 den 16de ger vi oss alltså av. Det ska bli en spännande resa. Tänk att vi hamnade här till slut! Att projektet kom till sitt slutskede och att resan faktiskt blir av! Cred till oss ;) Hihi

Nu väntar vi som sagt på ytterligare information.

Vi återkommer med svaren!
Ciao

Resan bokad

En del har nu skett i projektet.

Vi har bokat resan ner till Riga efter mycket krångel och sitter just nu i skolan för att fixa klart det sista med betalningen osv.

Vi åker den 16 februari med båt ner till Riga som anländer på tisdag morgon. Vid den tiden har HIT kört ner alla våra saker som barnen ska få. Därefter tar vi oss med bil, som Rotary i Riga har ordnat, de 260 km ner till barnhemmet i Daugavpils. Där spenderar resten av dagen på barnhemmet och delar ut alla saker vi har med oss. Vi kommer sova över i en lägenhet i staden för att på morgonen efter ta oss till Riga igen och sedan båten tillbaka till Stockholm. Så ser planen ut i nuläget!

Igång igen

Nu är skolan igång igen och därmed även projektet!

Vi har samlat in lite mer saker under lovet men behöver fortfarande lite mer skor och skolmaterial. Vi har fått bekräftat av Rotarys president att de gärna vill sponsra en del av vår resa ner till Riga ekonomiskt, vilket vi är väldigt tacksamma till!

Vi fick även idag ett kuvert fullt med pennor av Ulf från Rotary, stort tack!

Lunchmöte

Nu har vi haft föredrag för runt 20 män och kvinnor på Rotarys onsdagslunch. Vi kom dit vid 12 och fick god mat och träffade Rotarys trevliga medlemmar. Efter maten var uppäten och kaffet togs fram så var det dags för oss att presentera vårt projekt. Vi berättade lite kortfattat om det, de fick ställa frågor och allt som allt gick det bra.

Nu hoppas vi på att de blev tillräckligt intresserade för att eventuellt vilja sponsra oss med pengar till resan från Stockholm till barnhemmet i Daugavpils och tillbaka samt eventuellt boende. För detta är det enda hindret vi har kvar i nuläget för att vår resa ska kunna bli av.

Så nu håller vi hårt i alla 8 tummar vi har tillsammans!

Följ vår blogg med bloggkoll